Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej

„ Myślenie wizualne w edukacji. Jak uczyć się skuteczniej?”

myslenie-wizualne-w-edukacji-jak-uczyc-sie-skuteczniej-366736.jpg

GALERIA - TUTAJ

W II półroczu roku szkolnym 2021/22 w Zespole Szkół Architektury Krajobrazu i Handlowo-Usługowych realizowana była innowacja pedagogiczna - metodyczna, której celem było ułatwienie i uatrakcyjnienie uczniom procesu uczenia się. Jej autorami były Hanna Lisinac i Dominika Kopeć.

Realizacja innowacji odbyła się raz w tygodniu w ramach godziny wychowawczej w klasie 3 to5. Celami tej były poprawa jakości pracy i nauki, wzmocnienie relacji w grupie, wzrost samooceny oraz poczucia sprawczości. Jej podstawową ideą była zachęta i motywowanie uczniów do tworzenia kreatywnych metod sporządzania notatek, a także przedstawienie różnych sposobów uczenia się i zapamiętywania.

Zajęcia oparte były na wykorzystaniu różnorodnych form (głównie ćwiczeń praktycznych, warsztatowych, aktywizujących). Odpowiedni dobór metod i form pracy, właściwe formułowanie zadań oraz motywowanie uczniów do pracy sprzyjały wszechstronnemu rozwojowi umiejętności, i poprawie poczucia własnej wartości.

Uczniowie poznali zasady myślenia wizualnego. Zamiast notowania linearnego uczyli się tworzyć i projektować notatki wspierające uczenie się. Te notatki to grafiki, ikonki, ilustracje, mapy myśli, rysunki, które miały nadać sens informacjom przekazywanym w czasie lekcji. Dzięki stosowaniu myślenia wizualnego uczniowie powinni sprawniej myśleć, lepiej zapamiętywać, efektywniej się uczyć. Uczniowie rozwijali techniki pamięciowe, zaangażowali się odpowiedzialnie w proces własnej edukacji. Wykorzystywali wrodzoną kreatywność. Rysowanie wprowadzało element zabawy i pomagało przedstawić trudne rzeczy w prosty sposób.

Innowacja miała również na celu wniesienie obustronnej korzyści: dla ucznia i nauczyciela, ponieważ zmotywowała tego drugiego do samokształcenia, do poszukiwania nowych metod nauczania, nowego sposobu prezentacji materiału, nowych form pracy, a także utrwalania lub sprawdzania wiadomości i umiejętności. Takie postępowanie miało przyczynić się do podniesienia jakości pracy szkoły. Zadaniem prowadzonych zajęć było również wspomaganie uczniów w rozpoznaniu ich własnych uzdolnień i zainteresowań.

Uczniowie w większości byli zaangażowani w przebieg lekcji, towarzyszył im humor, pożyczali sobie wzajemnie materiały piśmiennicze. Wg ich opinii lekcje wyglądały zupełnie inaczej niż tradycyjne, zajęcia bardzo szybko w ich ocenie mijały. Oczywiście byli i tacy, którzy woleli notatki linearne i tak też prowadzą swoje zeszyty.

W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, przeprowadzono rozmowy z uczniami. Pozwoliło to ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia podobnych zajęć w przyszłości.

Na zakończenie innowacji została przeprowadzona wśród uczniów ankieta ewaluacyjna. Wyniki ankiet wskazują, że prawie wszyscy uczniowie chętnie wykonywali notatki wizualne wzorując

się na pracy nauczyciela lub wykonywali je wg własnych pomysłów. Potwierdzają, że zaprezentowane metody nauki są dobrym sposobem uczenia się, a innowacja pomogła im w planowaniu tego procesu.

Podsumowanie Podczas podsumowania zajęć większość uczniów uznało, że były to zajęcia trudne ale bardzo ciekawe i rozwijające ich zainteresowania. Realizacja innowacji pedagogicznej przyczyniła się do zdobycia przez uczniów nowych doświadczeń. Odpowiedni dobór metod i form pracy, właściwe formułowanie zadań oraz motywowanie uczniów do pracy sprzyjało wszechstronnemu rozwojowi ich umiejętności i kreatywności